Szkolenie Śniegowo - Lawinowe
| ||||||||||||||
Markowe Szczawiny | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Po dojeździe do "Wideł" mieliśmy chwilowe trudności orientacyjne. Śnieg ciągle padał i systematycznie zasypywał drogi. Wieczorem udało nam się dojechać do Markowych i zaparkować samochody na parkingu oraz w pobliżu leśniczówki (Dziękujemy). Następnie troszkę tuptania w świetle czołówek, które oświetlały lepiej padający przed oczyma śnieg niż podłoże, po którym się poruszaliśmy. Zielony szlak prowadził nas w górę, w górę gdzieś do schroniska na Markowych Szczawinach. Trzaskający mróz dopełnił reszty. Za to dotarcie do ciepłego schroniska wynagrodziło wszelakie trudy... Inne grupy uczestników dotarły prowadzone przez niebieski szlak z Przełęczy Krowiarki (zobacz mapa). A potem się zaczęło... | ||||||||||||||
Piątek. | ||||||||||||||
Powolne przejęcie schroniska :) |
Nocna imprezka integracyjna... |
... kręciła się do wczesnych godzin ... :) | ||||||||||||
Sobota. | ||||||||||||||
Ciekawe wykłady zaczęly się o 9.00 i ... |
... trwały ... |
... przez cały dzień. | ||||||||||||
Wykrywacze lawinowe |
Prawidłowe zapięcie wykrywacza (pod kurtką !). |
Po omówieniu detektorów lawinowych - wyszliśmy bezpiecznie przed schronisko :) | ||||||||||||
Wreszcie na polku ... | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Ćwiczenia z detektorami lawinowymi. | ||||||||||||||
Szukanie zakopanych detektorów. | ||||||||||||||
Szybki pokaz badania pokrywy śniegowej. | ||||||||||||||
Pomiar temperatury. | ||||||||||||||
Następny blok wykładów. |
Tym razem imprezka szybciej się skończyła. | |||||||||||||
Najważniejsze bezpieczeństwo :D (piwko, schronisko i pipsy) |
Gdy większość była w schronisku pod opieką Dionizosa, kilka osób doskonaliło się w szukaniu pipsów. | |||||||||||||
Niedziela. Po śniadaniu zebraliśmy się przed schroniskiem i wielka "stonoga" wyruszyła pod Przełęcz Brona. Kilka osób nie mogąc doczekać się wymarszu wyruszyło wcześniej - dzięki temu zobaczyli wspaniałe widoki w świetle porannego słońca. Wieczorno - nocne opady śniegu przykryły wszelkie ślady bytności człowieka. Pogoda była wymarzona - błękitne niebo i świeży śnieg - w takich warunkach przeprowadzono ćwiczenia. | ||||||||||||||
Analiza pokrywy śniegowej. Analiza pokrywy śniegowej pozwala wykryć warstwy poślizgu. I przewidzieć/obserwować przekształcenia warstw śniegu. Do tego celu najpierw trzeba znaleźć bezpieczne, reprezentatywne (dla danego zbocza) miejsce i wykopać dół (rów, studnię). Po tej czynności ustawiamy sondę lawinową lub inną miarkę do określania odległości od podłoża (przy dużej grubości pokrywy śnieżnej właśnie od powierzchni śniegu). Przystępujemy do zbierania danych o pokrywie śnieżnej. Interesują nas: temperatura poszczególnych warstw, wygląd płatków śniegu, twardość i inne... | ||||||||||||||
W drodze na "Bronę". |
Przekrój pokrywy śnieżnej. | |||||||||||||
Analiza pokrywy. (Sonda lawinowa ułatwia określenie odległości od podłoża) |
Termometr elektroniczny pozwala na określenie gradientów temperatury. |
| ||||||||||||
Pędzelek ułatwia odsłonięcie określenie warstw śniegu. (szukamy warstwy poślizgowej) |
Test twardości śniegu. (A może pokaz znalezionych warstw poślizgowych) | |||||||||||||
Test ścinania. Do tego celu znajdujemy bezpieczny, reprezentatywny dla danego terenu obszar pokrywy śnieżnej. Kopiemy studnię (dół) i częściowo wycinamy kolumnę o wymiarach 30 x 30 cm (przybliżone wymiary łopaty lawinowej) zostawiamy jednak nie odciętą tylną płaszczyznę kolumny ! W celu odcięcia śniegu możemy użyć piły śniegowej, narty lub samej łopaty lawinowej. Wbijamy łopatę za tylną ściankę kolumny i ciągniemy do siebie. Siła użyta do ciągnięcia łopaty musi być równoległa do płaszczyzny śniegu.
Oderwanej warstwie śniegu na danej płaszczyźnie należy się uważnie przyjrzeć, zwracając uwagę czy nie występuje tu płaszczyzna poślizgu. Płaszczyzna ta jest bardzo charakterystyczna - po zdjęciu górnej przykrywającej warstwy ukazuje się naszym oczom gładka warstwa pokrywy śnieżnej która stwardniała lub przeciwnie stała się krucha (w skutek różnych przekształceń śniegu) i na nią spadła następna warstwa śniegu.
Zalety / wady tej metody Zalety: Ciekawostka: glacjologowie podobnymi metodami określają spoistość śniegu (kratka z określoną powierzchnią ciągnięta poprzez dynamometr umożliwia określenie maksymalnej siły którą jest w stanie przenieść dana warstwa śniegu - odporność na ścinanie siłą poprzeczną). | ||||||||||||||
Wykrawanie śniegu do testu ścinania. (Podobnie do testu kolumnowego). |
Test ścinania. |
Dobrze widoczna warstwa poślizgowa. | ||||||||||||
Następna warstwa poślizgu. |
|
Reszta śniegu nie jest już podzielona warstwą poślizgową. (wyłamanie całej kolumny) | ||||||||||||
Test kolumnowy (kompresyjny). Podobnie ja w teście ścinania, znajdujemy bezpieczny, reprezentatywny dla danego terenu obszar pokrywy śnieżnej. Kopiemy studnię i wycinamy całą kolumnę o wymiarach 30 x 30 cm (przybliżone wymiary łopaty lawinowej). Do tego celu możemy użyć piły śniegowej, narty lub samej łopaty lawinowej.
Zalety tego testu: | ||||||||||||||
Brak poślizgu przy uderzaniu palcami. |
Mały poślizg przy uderzaniu otwartą dłonią. |
| ||||||||||||
Prowadzący ćwiczenia Jakub Radliński (GOPR) | ||||||||||||||
Test bloku ślizgowego.
Test ten ma oddawać obciążenie narciarza na stok w warunkach zbliżonych do naturalnych. Wykonujemy go na bezpiecznym, reprezentatywnym dla danego terenu obszarze stoku o nachyleniu powyżej 30 ° . Kopiemy wykop o długości około 1,5 - 2 m większej niż posiadane narty. Po tej czynności przystępujemy do wycinania charakterystycznego bloku śnieżnego zwężającego się ku tyłowi. Bryła wycinana ma przypominać trapez o szerszej podstawie (o 30 cm niż nasze narty) u dołu, długość boków, jak i ściany tylnej powinna odpowiadać długości narty. Boki tego trapezu odkopujemy przy pomocy łopaty lawinowej, natomiast tył odcinamy przy pomocy piły śniegowej, narty lub repa z kilkoma węzełkami (potrzebne 2 osoby). W ten sposób uzyskujemy odcięty od reszty pokrywy blok śnieżny. Po przygotowaniu bloku śniegowego ostrożnie wchodzimy na niego w nartach od góry. Stajemy w 1/3 odległości od węższej górnej krawędzi.
Wykonujemy szereg czynności kolejno zwiększając chwilowe obciążenie pokrywy śnieżnej.
Wady i zalety tego testu: Zalety: | ||||||||||||||
Test bloku ślizgowego. | ||||||||||||||
Równoległe zajęcia z "obsługi" sondy lawinowej. Opis poszukiwań partnerskich jest przedstawiony w ćwiczeniach z lutego 2006 roku. | ||||||||||||||
"Dźganie" człowieka | ||||||||||||||
BANZAI ! | ||||||||||||||
Oprócz wymienionych wcześniej tematów w czasie kursu została przedstawiona cała gama innych testów (test nachylenia, test kija i inne). Do interpretacji ich przedstawiono podstawy przekształceń śniegu i wiele innych zagadnień. | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Po zakończeniu części "oficjalnej" większość uczestników kursu doświadczyło wrażeń zjazdu z krawędzi przełęczy na siedzeniu w dół. Była to tak ciekawa zabawa, że trwała i trwała. Po tych kilkunastu zjazdach większość uczestników wybrała się na krótkie wycieczki na Babią Górę i Małą Babią Górę (zobacz mapa). Niestety to była już niedziela i nastał czas powrotów. Nie mogliśmy odbyć dłuższych wycieczek.
|
Wojciech Sieprawski | |
Tomasz Snopkiewicz | |
Stanisław Wasyluk |